الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن [اسم دیگر آن الگوریتم پاندا] یکی از سخت گیر ترین و محبوب ترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید که بعد از ورودش به دنیای الگوریتم های گوگل موتر های جستجوگر و سایت ها را به تحت تاثیر خود قرار داد و رتبه های تمامی سایت ها را به نحوه ایی صحیح دستخوش تغییر کرد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با این الگوریتم بیشتر آشنا کنیم پس لطفا تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

پیدایش الگوریتم پاندا

در ابتدای کار گوگل نحوه رتبه گرفتن  سایت ها به صورتی بود که با افزایش تکرار کلمه کلیدی در مقالات رتبه سایت نیز افزایش پیدا میکرد؛ در نتیجه بسیاری از سایت ها در مقالات خود به تعدادی زیادی از کلمه کلیدی خود استفاده میکردند و رتبه بالاتری را دریافت می‌نمودند.

همچنین با گذشت زمان تعداد لینک ها نیز برای رتبه گرفتن تاثیر بسزایی داشتند و از عوامل مهم رتبه گرفتن سایت ها به شمار میامدند؛ زیرا در دهه 90 تعداد لینک هایی که به سایتی داده میشد نشان دهنده میزان کیفیت سایت بود و در آن زمان یکی از دقیق ترین معیار ها برای تعیین کیفیت سایتی به شمار می آمد.

هرچند که Page rank در زمان خود یکی از بهترین روش های تعیین رتبه سایت به حساب می آمد، اما سئو کاران زیادی توانستند به راحتی راهی برای دور زدن این سیستم بدست آورند. در این مرحله گوگل شروع به ارائه تعدادی آپدیت و روش های جلوگیری از اسپم ارائه داد تا بتواند جلوی تکرار بیش از حد و بیهوده کلمه کلیدی و همچنین لینک سازی اسپم (Spam link building) را بگیرد.

نحوه عملکرد الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن در سال 2012  منتشر شد و با توجه به توضیحات بالا حتما متوجه شده اید که الگوریتم پنگوئن برای تصحیح لینک بیلدینگ ها و تکرار کلمه کلیدی ها توسط گوگل به موتور های جستجو گر گوگل معرفی شد.

با این وجود اما هنوز شاهد ساخت لینک بیلدینگ ها و استفاده از کلمات کلیدی در وبسایت های خود هستیم سوالی که به وجود می آید این است که از کجا تشخیص بدهیم چه تعداد کلمات کلیدی لازم است و کدام لینک بیلدینگ ها اسپم به حساب می آید

لینک سازی اسپم چیست و چه ارتباطی با الگوریتم پنگوئن (پاندا) دارد؟

با وجود اینکه هنوز لینک سازی نقش بسیار مهمی در رتبه سایت برای گوگل دارد، اما باید توجه داشته باشید که کیفیت لینک ها و کیفیت سایت شما از اهمیت خاصی برخوردار است.

پیچی را تصور کنید بدون داشتن سیگنال های  شبکه اجتماعی دارای 20000 لینک میباشد طبیعتا گوگل این لینک ها را اسپم میخواند.

از طرف دیگر سایتی را تصور کنید که شامل محتوای خوب است و لینک های معتبری از سیگنال های شبکه اجتماعی دریافت میکند و دارای 20000 بک لینک میباشد.

بنابراین لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما لینک تنها یک مورد از عوامل مهمی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و جایگاه یک سایت باشد. در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیت‌های بازاریابی عالی باشد.

برسی تعداد کلمات کلیدی در یک صفحه توسط الگوریتم پاندا

اگر با سئو آشنایی داشته باشید، حتماً عبارت Keyword Stuffing را شنیده‌اید. زمانی که کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، سعی کنید بیش از حد بر روی آن تمرکز نکنید. لزومی ندارد از کلیدواژه مورد نظرتان در هر لحظه صحبت کنید؛ به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در محتوا نه تنها باعث پیشرفت شما نمیشود، بلکه با افت رتبه نیز رو به رو خواهید شد.

خواندن مطالبی پر از کلمات کلیدی، باعث خستگی خواننده از متن شما و نا مفهموم شدن متن نیز میشود. شما میتوانید با استفاده از افزونه هایی مانند rankmath و yost  به راحتی تراکم کلمات کلیدی در متون خود را بدست بیاوید.

برای بدست آوردن تراکم کلمه کلیدی در متون خود کافیست تعداد دفعاتی را که از کلمه کلیدی استفاده کرده اید بر تعداد کلمات متن خود کنید.

بسیاری از متخصصان سئو معتقدند که چگالی کلمات کلیدی باید بین 1 تا 3 درصد از کل محتوای یک صفحه باشد.

آیا توسط پنگوئن جریمه شده ایم؟

قبل از هرچیزی باید در نظر داشته باشید که شدت جریمه پنگوئن بسیار متفاوت است ممکن از صفحه شما چندین رتبه پایین کشیده شود و یا ممکن است صفحه شما از ایندکس خارج شود. همچنین جریمه پنگوئن تنها برای یک صفحه بوده و بر روی تمامی سایت شما تاثیری نخواهد داشت؛ اما از کجا متوجه شویم مورد خشم پنگوئن قرار گرفته ایم؟ برای این موضوع برسی دو مورد لازم است:

سایت‌تان برای برخی کلمات کلیدی دچار کاهش ترافیک خواهد شد.
صفحه‌ای که شامل کلمه کلیدی به خصوص می‌باشد، از ایندکس گوگل خارج خواهد شد (به اصطلاح de-indexed می‌شود) در حالیکه بقیه صفحات سایت در گوگل ایندکس شده باقی می‌ماند.

در برخی موارد، صفحاتی از سایت‌تان که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند. به علت تنبیه توسط الگوریتم گوگل پنگوئن در رنکینگ گوگل قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال صفحه “درباره ما” در وب سایت شما به جای “صفحه اصلی” برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده خواهد شد!

چگونه از جریمه پنگوئن رهایی پیدا کنیم؟

الگوریتم پنگوئن گوگل ابتدا لینک سازی های غیر طبیعی را شناسی میکند؛ پس در ابتدا لینک های اسپم را شناسایی کنید، و سپس به تصحیح این لینک ها بپردازید. همینطور میتوانید متون خود را مورد بررسی قرار داده و چگالی درست کلمات را به درستی تشخیص دهید.

اگر به فکر پیشرفت کسب و کار اینترنتی خودت هستی پیشنهاد میکنیم از صفحه خدمات سئو سایت ما دیدن فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *